Iklan nuffnang

Fruity Strawberry Heart

Ahad, 4 November 2012

Makaroni Bakar

Assalammualaikum..



Alhamdulillah..dengan izinNya sy masih boleh berkongsi resepi lagi dengan kalian semua..Kebetulan minggu ni, sy x boleh balik kampung..Huurrmmm..x bestnyer..kalau x dh berdesup kelisa comel sy meluncur highway..Waaaaa...Terbayang2 tilam empuk sy dikampung..Rindunye kesejukan di kampung..Rimasnya, panas di kota..Rimas juga dengan karenah manusia yang tak puas dengan ape yang mereka miliki..Sentiasa ingin menjatuhkan sesama manusia dan menghukum orang lain tanpa mengetahui hal yang sebenar. Sedangkan Allah itu, yang mempunyai kuasa veto. Siapalah kite untuk menghukum .  Kite menunding jari pada orang lain tp kite terlupe kite tidak sesempurna mana di Muka Bumi Allah ini. Diri sendiri dan yang ditunding itu, masing-masing melakukan kesalahan dan kesilapan dalam menjalani kehidupan harian. Harus juga kite fikirkan, tundingan kite yang membabi buta itu, secara tidak langsung mengguris hati si tunding.  Bile dah menguris perasaan sesama manusia ade bran nak mintak maaf cepat2. Biasanye keegoaan tu mengatasi segalanyakan. Tapi harus diingat..kite hidup tidak  menongkat langit..Bile2 mase je Allah utus Malaikat maut menjemput kite. Bersediakah kite dikapankan dengan dosa yang tidak dimaafkan. Same2lah kite renungkan. Karenah manusia tanpa kesudahan sehingga sangkakala ditiup malaikat Israfil..Tatkala tu, apepun x de gunenye lagi. 

Owh ya..kite masuk bab resepi lak..Resepi makaroni bakar ni  sesuai dijadikan sebagai sarapan pagi dan kudapan petang. Resepi ni sy dapat dari blog kak ita masam manis.Resepi yang wajib dicuba. Aktiviti bako membako nie sy gunakan Pemanggang ajaib..Bikin kerja mudah...hikhikhik..  Cuma perlu pusing2kan sekali skala sehingga masak. Resepi niepun bleh dikategorikan sebagai resepi yang mudah dan cepat disediakan.Mudah2 pun ianya sangat sedap. 



Mai kite cek resepi nie.. CnP jelah dari blog kak ita. mohon ye kak ita. cume ade sedikit perubahan yang sy buat mengikut barang yang ade kt fridge je..

Bahan-bahan :

200 g makaroni, direbus hingga lembut, toskan dan gaul dgn sedikit minyak.
250g daging ayam cincang, dibersihkan
100g sayur campur.
50 g cendawan butang, dihiris nipis
1 labu bawang besar
2 sudu besar rempah kari

2 sudu kecil rempah campuran jintan manis,jinta putih dan ketumbar.parutan keju mozarella secukupnya

Kastard
5 biji telur gred A
200 ml susu cair
2 camca teh tepung gandum
1 camca teh gula
1 camca teh garam


Cara menyediakan :


1.Dalam bekas besar, satukan semua bahan2 kecuali bawang besar, rempah kari, daging, keju  dan bahan2 untuk kastard. Gaul rata dan ketepikan. 
2.Panaskan minyak dan tumis bawang besar bersama rempah kari sehingga naik bau. 
3.Kemudian masukan daging dan kacau rata hingga daging masak.Tambahkan garam secukup rasa.
4.Kemudian masukkan makaroni dan bahan2 lain yg telah di satukan tadi dan gaul rata.
5. Dalam bekas lain, satukan bahan-bahan utk kastard dan kacau rata menggunakan wisk. 
6.Tuangkan kastard kedalam makaroni tadi dan kacau hingga bergaul rata
7.Sediakan loyang bagi sesiapa yang x de pemanggang ajaib untuk membakar. Sapukan loyang dengan buter.
8.Panaskan oven pada suhu 180C
9.Tuangkan adunan tadi ke dalam loyang
10.Bile setengah masaka..Taburkan parutan keju.Bakar selama 20 minit atau sehingga masak.

Sy dh cuba anda bila lagi.. 

"Selamat Mencuba"





Tiada ulasan:

Catat Komen