Iklan nuffnang

Fruity Strawberry Heart

Khamis, 15 September 2011

~~~@ KEK GULUNG STRAWBERRY @~~~


Salam semua...Entri pertama, percubaan pertama juga dalam membuat kek gulung nie..Semangat berkobar-kobar nak buat resepi nie.. Dekat 1000 kali dok ziarah Blog Che Mat Gebu (CMG) tu..Cantik gile kek gulung skandal CMG tuh.Tiap2 hari kite dok berangan nk buat..Lastly malam td tergerak hati nk cube resepi kek gulung nie.. Alhamdulilah..tergulung juga kek nie..Bangganye kite..Abah kite kate sodap lomak berkrim..Mano x sodap eh..kite letak susu tepung 2 dua sudu..hehehe..Setiap 5 minit kite tengok kek kite kt dlm oven..doa bebanyak mase tuh, harap2 jadi.. Mase bancuh kite konfiden gile tp bile tuang kat dulang pembakar, jantung kite laju bukan main..kite x leh duduk diam. lepas je 20 minit..kite rase nk pengsan..terharu gile tgk... alalala tomei nye... Apepun kite nk minta kebenaran dari empunye blog CMG tuk copy paste resepi dr blog die kat sini. Walaupun CMG x bace blog kite tp kite nk ucapkan terima kasih kt dia atas resepi yang dikongsikan. Mmg best walau kite nye gulungan kek x sehebat CMG nye..tapi kite bangga kite berjaye!!




BAHAN-BAHANNYA :-

70 gram tepung gandum*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
3 biji telur gred A
60 gram gula halus
60 ml minyak jagung
2 camca teh ovallate
1 camca teh esen vanilla
Sedikit pewarna hijau muda
Jem strawberry secukupnya
  
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, sediakan loyang swiss roll berukuran 9 inci x 9 inci, alas dengan kertas minyak, sapu sedikit mentega pada kertas minyak tadi. Ketepikan.
  2. Satukan semua bahan2 diatas kecuali, minyak, jem strawberry dan pewarna. Putar dengan kelajuan perlahan hingga semua sebati, kemudian tukar pada kelajuan tinggi dan putar hingga kembang dan pekat.
  3. Tuang minyak dan gaul rata gunakan spatula. Asingkan 3 camca besar adunan tadi dan selebihnya tuang dalam loyang dan ratakan. Campur warna hujau muda tadi dalam adunan yang diasingkan, kacau rata dan masukkan dalam plastik bersih. Gunting bucu plastik dan paipkan secara melintang atas adunan dalam loyang tadi. Kemudian paipkan melintang tapi kali ini melawan arah dan mendapat corak kotak-kotak.
  4. Bakar 18 - 20 minit. Bila masak, keluarkan dan biar sejuk sedikit (dalam 2 minit macam tu). Terbalikkan atas plastik cling yang telah dibentang. Buang kertas lapik atas kek dan sapu dengan jem strawberry dan nipis. Gulung kemas dan biar sekejap. Boleh dipotong untuk dimakan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan